به گزارش قدس آنلاین، تعداد متقاضیان رشتههای ریاضی ۱۴۴هزار و ۴۳۷ نفر؛ رشتههای انسانی ۲۰۴هزار و ۹۳۶ نفر؛ رشتههای هنر ۱۲هزار و ۲۴۹ نفر و زبان ۷۵۳۴ نفر است؛ ۶۴۲هزار و ۲۲۸ نفر متقاضی شرکت در گروهها و رشتههای علوم پزشکی هستند. این در حالی است که به گفته یکی از مسئولان آموزش و پرورش تنها سه درصد از این متقاضیان میتوانند در رشته دلخواه خود تحصیل کنند. به عبارتی با وجود افزایش ظرفیت رشتهها و ایجاد دانشگاههای مختلف هنوز سایه غول کنکور بر سر شرکتکنندگان تجربی سایه انداخته، بخصوص در شرایطی که بسیاری از رشتهها مانند معلمی کمبود نیرو دارد؛ کمبودی شدید در حد یک بحران آموزشی.
تمایل به رشته تجربی مشکلی فرهنگی است
دکتر محسن مصلحی، دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور در این خصوص میگوید: مشکل فرهنگی در این حوزه وجود دارد و البته بسیاری از مشکلات جامعه هم به دلیل همین مشکل پدید میآیند. علاقهای کاذب که سبب میشود نخبههای کشور به جای اینکه به سمت رشتههای مهندسی فرهنگ رفته و رشد جامعه را به همراه داشته باشند به سمت رشتههایی که پرستیژ اجتماعی یا درآمد بیشتری دارند، کشیده میشوند.
البته مشکل حجم زیاد از شرکت کننده در این گروه خاص به همینجا ختم نمیشود. به طور نمونه سالیانه ۲۰۰۰ دندانپزشک در دانشکدههای کشور تربیت میشوند و با توزیعی نامناسب و بدون نظارت در کشور مشغول به فعالیت میشوند. توزیعی نادرست که سبب میشود در برخی مناطق بیکاری و در برخی مناطق کمبود نیرو وجود داشته باشد. تمامی این مشکلات به دلیل برنامهریزیهای اشتباهی است که در گذشته انجام شده و هنوز هم بر همان مبنا عمل میشود که نیاز به بازنگری در آن محسوس است.
برنامه ششم توسعه، تکالیفی برای توسعه آموزشهای فنی حرفهای و مهارتی پیشبینی کرده است و شاخه فنی و حرفهای باید تا پایان برنامه ششم به ۵۰ درصد کل جمعیت دانش آموزی برسد. اقداماتی که آموزش و پرورش برای کاهش تورم متقاضیان شروع کرده و به نظر میرسد هنوز تا رسیدن به نتیجه باید راه زیادی طی کند.
محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این خصوص با تأکید بر اینکه تورم متقاضی در رشتههای پزشکی ناشی از بحثی فرهنگی است، میگوید: برای حل این مشکل طرح هدایت تحصیلی با مشاوره در حال پیگیری است. بخشنامههایی هم در این زمینه برای هدایت دانشآموزان به رشتههای تحصیلی علوم انسانی یا مهندسی و علوم پایه صادر شده، اما اثری از آن در جامعه دیده نمیشود و به نظر میرسد هنوز رشته تجربی و مشاغل مرتبط با آن را مردم بیشتر قبول دارند.
قمی اضافه میکند: استقبال از این رشته خاص در حالی است که جامعه به مشاغل مختلف بخصوص مشاغل مرتبط با رشتههای علوم انسانی نیاز دارد و حتی در آنها کمبود دارد. رشتههایی مانند معلمی از آن رشتههاست و باید از آن پاسداری کنیم.
نظر شما